I'd Rather Dance With You

Jag har lite blandade tankar angående Brisbane. Efter en veckas visit har jag mer eller mindre bestämt mig för att det är en ganska tråkig stad, en stad som inte är värd att stanna i om det inte vore för att jag har en inkomstkälla här. Det finns helt enkelt inte så mycket att göra här. Jag har den senaste veckan varit på GoMA, tagit en lång promenad i den Kungliga trädgården. För att täcka det som går under rubriken turistigt. B. erbjuder även ett malplacerat pariserhjul, många broar som ansluter de båda sidorna, höghus (som enligt de som varit där liknar Melbourns centrum.

Om man läser de guidböcker som finns tillgängliga finner man säkert att det finns fler saker som är sevärda. Dock innehar jag endast Lonley Planets Australienguide i färg, som jag och Erling har bestämt oss för att är väldigt avskalad. Det står bara det mest uppenbara vilket egentligen inte man kräver en guidebok för att inse utan enkelt förstås om man bor på ett hostel. Typ.

När jag tidigare idag gick till biblioteket (där jag sitter just nu) höll solen på att gå ned bakom bergen och gav staden ett väldigt fint ljus, tillochmed de underligt designade broarna verkade fina. Och när jag tänker på det har det varit dåligt väder nästan varje dag sedan jag kom hit. Dåligt väder påverkar mig mycket, på alla håll och kanter. Detta bör inkluderas i min utverdering av B. och kanske att jag ska ge det en chans till. Men det faktum att det har varit dåligt väder, vilket tydligen är vanligt för Queensland under kommande månader, drar ner staden minst 2 poängnivåer i min än så länge obestämda skala.

På tal om solnedgångar så har jag inte sett en riktigt solnedgång sedan den senaste sommaren. Augustana sjunger i låten Boston "I'm tired of the sunset". Hur kan man vara trött på solnedgången när man bor på västkusten? Har tyvärr inte upplevt någon solnedgång i Kalifornia men kan tänka mig att det är legendariskt. Eller vad säger du Emma? Vill ha västkustsommar igen. Jag vet att temperaturen ligger runt nollstrecket i Göteborg och att jag har det rätt bra med mina cirkus 30 grader och molnfritt i Australien, men man saknar bara det man inte har. Så är det och kommer alltid vara.

Började min dag med en "induction" klockan sju denna morgon, det var nästan att jag såg soluppgången men jag missade den precis. Could have been beutiful. Vad ordet induction betyder i det här sammanhanget har jag inte riktigt klurat ut än. För mig är ordet starkt förknippat med fysik och magnetism och det kan jag säga att det stämmer inte in alls. En induction i det här sammanhanget innebär att man kommer till sin kommande arbetsplats för att informeras om de gällande säkerhetsregulationerna för arbetsplatsen och är obligatorisk för att få jobba där. De två inductionerna jag har varit på har gått ut på följande: En person (till synes högst trött på sina arbetsuppgifter) visar en in i ett rum i källarnvåningen och sätter på en video och går därifrån. Hon eller han kommer tillbaka lagom till att filmen är slut och delar ut passerkort till alla närvarande och säger hejdå. I grova drag. Det hela går på max en halvtimme. Som tur är får jag enligt australiensk lag betalt för minst fyra timmar om jag har gjort något jobbrelaterat. Som t.ex. en induction.

Efter morgonpasset har jag spenderat hela dagen på takterrassen och läst min bok. Utan att bränna mig. Blev uttråkad efter ett tag så jag gick och åt. Min dag i helhet. I morgon har jag min sista induction, åter igen kl. sju på morgonen, efter det drar jag till Byron bay för att möta upp Erling, som drog dit i morse, och surfa lite. Blir nog en del goon också. Kommer tillbaka till B. för att jobba på eftermiddagen/kvällen/natten/morgonen. Ingen vet hur länge så jag förväntar mig inte något alls. Blir nog max fem timmar. Om jag har tur.

Kommentarer
Postat av: Emma Leire

Kusinen! Håller helt med, blir aldrig trött på solnedgångar, west coast is the shit! Du kommer väl och provar dina nya surfing skiills hos mig i San Diego i höst?

När kommer herrn hem egentligen? Kram kram

2011-03-15 @ 14:59:08
Postat av: Syster

Jag saknar också solnedgångar något alldeles förfärligt. Och havet! Satt senast igår och slog fast att jag ALDRIG NÅGONSIN kan tänka mig att stanna i den här stan efter examen. Jag måste ha hav och vatten och frihet omkring mig. Vi får väl se hur det går med den saken. Jag kommer säkert hamna i Mockfjärd.

2011-03-16 @ 09:50:17
URL: http://tovetovetovetove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0